Doba platnosti zaměstnanecké karty je dána zákonem. Před jejím vypršením je možné zažádat o její obnovení za zákonem stanovených podmínek. Ty jsou velmi podobné jako při samotném vydání zaměstnanecké karty.
Její doba se pak povětšinou odvíjí od doby, na kterou byla uzavřena pracovní smlouva nebo dohoda o pracovní činnosti. Nejdelší lhůta prodloužení je však 2 roky. Po uplynutí této lhůty je zapotřebí znovu zažádat o její prodloužení.
Kde žádost podat? Ideálně na pracovišti Ministerstva vnitra, a to ve lhůtě maximálně 120 dnů před skončením platnosti stávající zaměstnanecké karty a nejpozději poslední den před jejím vypršením. Pokud je žádost podána včas, můžete i nadále přetrvat na stávající pracovní pozici.
více v článku...
Jaké náležitosti musí splňovat žádost o prodloužení platnosti zaměstnanecké karty?
Pokud chce cizinec zažádat o prodloužení zaměstnanecké karty, bude po něm vyžadováno vyplnění konkrétního formuláře a několik dalších potřebných dokumentů. Které to jsou?
Asi nejdůležitějším dokumentem je cestovní doklad, bez toho není možné o prodloužení zažádat. Dále bude zapotřebí doložit doklad o ubytování, pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti, rozhodnutí Úřadu práce o prodloužení povolení k zaměstnání, doklady k prokázání odborné způsobilosti pro výkon požadovaného zaměstnání. Dále doklad, který je adekvátní náhradou výpisu z evidence Rejstříků trestů.
V případě, kdy je zaměstnavatelem cizince agentura, která bude nabízet jeho pracovní dovednosti dále jiným zaměstnavatelům, je zapotřebí dále doložit doklad, kde budou mimo jiné osobní údaje cizince, jako je například jméno, příjmení, trvalé bydliště, pracovní zařazení ad.
Oprávnění, které dovoluje pobývat cizinci na území České republice
V případě, kdy stále běží lhůta pro vyřízení žádosti o prodloužení zaměstnanecké karty a žádost byla vydána v souladu s podmínkami stanovených zákonem, může cizinec pobývat na území České republiky až do právní moci rozhodnutí.
Jaké jsou nejčastější důvody, které vedou k zamítnutí žádosti?
Ministerstvo vnitra může žádost zamítnout například v těchto případech:
· cizinec nesplňuje některý z předpokladů, které jsou nutné pro prodloužení zaměstnanecké karty (pracovní pozice není evidována v centrální evidenci volných pracovních míst, došlo k rozvázání pracovního vztahu atd.)
· cizinec vyplnil žádost s faktickými chybami nebo jsou některé informace uvedeny nepravdivě
· cizinec je evidován na seznamu nežádoucích osob
· cizinec přiloží k žádosti pozměněné nebo falešné dokumenty
· pobyt cizince není v zájmu České republiky
· cizinec se v minulosti dopustit trestné činnosti
Cizinec může v zákonné lhůtě podat odvolání proti zamítnutí žádosti, ta bude následně do 30 dnů přezkoumána nadřízeným správním orgánem Ministerstva vnitra. Rozhodnutí pak nabývá právní moci dnem oznámení.
S prodloužením zaměstnanecké karty vám rádi pomohou specialisté z agentury IRS Czech, která se specializuje na získávání pracovníků ze zahraničí.