Dodavatel bude muset reagovat na nejvážnější druhy problémů rychleji.
Stát už podepsal nový dodatek ke smlouvě na servis a provoz portálu Slovensko.sk a jeho moduly. Stalo se tak včera a platí již od dnešního dne.
Služby od firem Swan a GlobalTel prodlužuje o 10 měsíců nebo do vyčerpání finančního limitu – podle toho, co nastane první.
Smlouva má maximum 9,65 milionu eur s DPH. Je to přesně stejná částka jako u předešlých dvou dodatcích na provoz z roku 2019.
Živě.cz o chystané smlouvě a základních novinkách informovalo exkluzivně ještě ve čtvrtek ráno. Nyní jsme se podívali na důležité body z finálního textu smlouvy. V přehledných bodech si níže můžete podívat, co kromě prodloužení poskytovaných služeb dodatek přináší.
Dodatek navazuje na smlouvu, kterou Národní agentura pro síťové a elektronické služby (NASES) uzavřela ještě na jaře 2017 a Úřad pro veřejné zakázky rozhodl, že postup její prodlužování dalšími dodatky za desítky milionů eur byl v souladu se zákonem.
Neměli na výběr
Podpis smlouvy kritizoval po našem článku o plánovaném podpisu místopředseda hnutí Progresivní Slovensko a bývalý majitel IT firmy WebSupport Michal Truban.
“Vláda, která slibuje uklidit ve státním IT, může takovou mega hanbu prodloužit dalším dodatkem pouze a jedině proto, aby předešla výpadku služeb, a to jen na nejkratší dobu, kterou potřebuje na rozbití lock-inu (navázání pouze na jednoho konkrétního dodavatele bez možnosti lehké změny, pozn. red.), prohlášení transparentní soutěže a podpis nové smlouvy, “míní.
Říká, že stát krok adekvátně nevysvětlil a kritizuje, že ani samotnou informaci o plánovaném smluvním dodatku nezveřejnil předem sám, ale až když se zeptali novináři. Podle něj měl být podpis “proaktivní a transparentně vysvětlen jako vynucené nouzové řešení,” napsal na Facebooku.
Postup státu obhajuje současná ministryně pro informatizaci a investice Veronika Remišová: “Je to bohužel jediné řešení. Jsou opravdu kouzelné rady, že vyřešit si co nejdříve vendor lock-in (navázání na jednoho dodavatele, pozn. Red.). Je třeba se podívat na původní smlouvu na Slovensko.sk. Proč by asi tak dodavatel dával státu práva, které jsou podle smlouvy jeho? A dávat další desítky milionů eur na kupování práv ke špatnému systému je vyhazování peněz, ne, úklid IT ‘. “
- Nižší cena
(Doplněno o 12:30)
Ve čtvrtek na základě zdrojů psali, že by měl stát dostat bezplatných 2 000 “člověkodní” (mandayov) na úpravy systému, které vyvolaly legislativní změny. To se přímo ve smlouvě nezmiňuje.
Klesl však měsíční paušál za provoz a aplikační podporu: o 11,35% na zhruba 781 tisíc eur s DPH. Po dokončení všech úprav by to bylo 926 tisíc s daní měsíčně, což představuje oproti částce 1,1 milionu v předchozí smlouvě úsporu 16%.
- Nový parametr kvality
Kvalita doručování elektronických zpráv se již podílí na vyhodnocování úrovně poskytované služby. Pokud je podíl počtu zpráv, jejichž doručení trvá od potvrzení doručenky více než 30 sekund,
pod 5%, nehrozí žádné sankce,
dosahuje od 5% do 10% včetně, sníží se polovina paušálního poplatku o 5%,
překročí 10% a je maximálně 15%, sníží se polovina paušálního poplatku o 10%,
je nad 15% a do 20%, sníží se polovina paušálního poplatku o 20%,
překročí 20%, sníží se polovina paušálního poplatku o 30%,
pokoří 30%, NASES může odstoupit od smlouvy k celému projektu (tedy nikoliv pouze od dodatku).
Má to ale drobný háček: Bude to platit jen do kapacity systému garantované dodavatelem.
Remišová považuje v současnosti prodloužení smlouvy za jediné řešení.
- Přísnější posuzování incidentů
Aby byl incident evidován jako kritický a počítal se do ukazatele nedostupnosti čas jeho trvání, po starém musel nastat úplný výpadek ústředního portálu, kvůli kterému občané a úřady nemohli používat elektronické služby. Nové znění říká, že už nedostupnost alespoň pro jednu instituci představuje kritický incident.
Také se mezi kritické problémy dostalo “celkové nedoručovanie elektronických zpráv nebo nemožnosti jejich podávání”. Doposud se nacházelo jen na úrovni závažného incidentu se zněním “nedoručovanie elektronických zpráv nebo nemožnost jejich podávání”.
Kromě toho se zkrátila doba vyhodnocování dostupnosti jednotlivých součástí portálu z kvartálu na jeden měsíc.
Upřesněny 12:30: Minimální dostupnost při Elektronických službách Úřadu vlády ČR v rámci modulů Jednání vlády, Výběrová řízení státních zaměstnanců a Open Data stoupla o 0,5 procentního bodu na 99,5%. Ostatní podmínky i pro části Elektronická identifikační karta, informační systém pro front-end, správu poplatků a plateb zůstaly nezměněny.