V minulosti Slováci při žádosti o úvěr řešily spíše co nejnižší možný úrok, v současnosti je to o tom, zda úvěr vůbec dostanou.
Také pro pandemii banky zpřísnily kritéria pro žadatele o úvěry a v kombinaci s lednovými opatřeními České národní banky je situace na trhu podle odborníků komplikovanější.
“Doba, kdy klient přišel do první banky a vybavil si hypotéku prakticky bez omezení, je dávno pryč,” říká ředitelka pro úvěry ve FinGO.sk Eva Šavlová.
“I díky posledním regulacím centrální banky, které vstoupily v platnost od 1. ledna tohoto roku, řeší zájemci o hypotéku v těchto dnech především otázku, zda splňují všechny předepsané limity, jako je maximální zadluženost vůči příjmu, minimální finanční rezerva a poměr úvěru k hodnotě nemovitosti, “pokračuje finanční analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Bulík.
Po příchodu krize navíc k zpřísňování podmínek poskytování spotřebních i hypotečních úvěrů přistoupili i samotné banky z obav před poskytováním úvěrů rizikovým skupinám lidí. Obecně jsou podle Šavlová například podnikatelé posuzování rizikovější.
Zpřísnění se týkaly například snížení maximálního LTV (poměr úvěru k hodnotě nemovitosti, pozn. Red.) Určitým skupinám zájemců, ale i částečné omezení či úplné vyloučení některých skupin s rizikovým příjmem.
V současnosti se proto zájemci o úvěry zajímají podle Bulík zejména o to, jakou maximální výši úvěru mohou získat a zda přitom narazí na limity národní banky nebo zpřísněné podmínky bank.
“Dobrou zprávou je, že banky přistoupily ke zpřísnění podmínek různé, a proto se zájemcům o úvěr vyplatí prozkoumat podmínky v jednotlivých bankách,” řekl pro agenturu SITA Bulík.
Primární podle úrokové sazby by se však klienti ani neměli orientovat. Úroková sazba podle Šavlová neodráží vždy celkovou cenu úvěru, jelikož několik banky podmiňují úrok využitím dalších produktů a služeb, které úvěr často prodraží.
Objektivnějším měřítkem je roční procentní sazba nákladů, která zahrnuje i poplatky související s úvěrem.
Vybrat si banku je podle analytičky Finančního kompasu Ivety Hudáková důležitý krok a klient by ho neměl podcenit, protože rozhodne o výhodnosti a nevýhodnosti budoucího úvěru.
“Odpověď, která banka poskytuje nejvýhodnější úvěr neexistuje,” řekla Hudáková. Proto je třeba si porovnat jednotlivé nabídky. Celý proces schvalování je individuální. Při hypotéce to může být několik dní, ale i několik týdnů.